Tur til Mattisplassen, Krokskogen

Fredag 24. mai dro jeg på tur med Daniel, en god kamerat, inn til Mattisplassen i Krokskogen, fra By i Lommedalen. Jeg tok beina fatt med en solid oppakning, samtidig som Daniel tok sykkel med en mye lettere oppakning. Jeg tok med mye for å trene til evt lengre turer til sommeren, så jeg skal bli vant til å gå lenge, og bære mye.

BildeBilde

Turen fra By til Mattisplassen ligger på ca 10 km. Det var lenge siden jeg har gått langtur med oppakning, så turen gikk rolig innover fredagskvelden etter jobb. Vi startet ca 1930 og brukte 2 timer og 50 minutter inn til Mattisplassen. Det gikk rolig innover, med korte pauser ca hvert 45 minutt. Det var godt og varmt, og lite mygg, samtidig som det var tilnærmet null mennesker i marka, noe som er veldig behagelig.

BildeSom alltid, blir det rast på Tverrelva når vi er på vei ut i Krokskogen. Det er ca 8 km fra By. Det ble rast ca halvveis til Tverrelva, Tverrelva og når vi kom fram til Mattisplassen.

Vi var framme ca kl 23. Da begynte det å bli mørkt, så vi slo opp det nye teltet mitt kjapt (Fjellräven Akka 3), og lagde kveldsmat før det bar i seng. Jeg er kjempefornøyd med det nye teltet mitt, så jeg gleder meg til mange nye turer framover. Teltet ble satt opp på ca 10 minutter, så det gikk relativt kjapt, selvom det skal klares å slå opp på 5, med votter, til vinteren. Så her er det rom for forbedringBildeBildeSlik var det da vi kom fram på MattisplassenBildeBildeFeirer ankomst med Solo og Cola =) Det er innafor

BildeBildeFantastisk at det er tørkesnorer inni teltet. Det satte Daniel ekstra pris på, etter å ha sittet på sykkelsetet ved siden av meg i 3 timer.

BildeDet var ganske kaldt om natta. Ca 3-4 grader tenker jeg, men med vintersoveposen, gikk dette veldig greit for min del. Daniel frøs litt, men det gikk bra det og. Vi sovnet fort igjen etter den verste kulden var overBildeDa morgenen kom var det på tide med frokost. Vi sov faktisk ganske lenge, for tur å være, men det gjorde ikke noe. Kokeapparatet ble tatt fram og vi fikk lagd oss egg og bacon. Ikke verst for å være på tur 😉 Dessverre glemte vi i all hast da vi pakket (dvs mest meg), å ha med kopper, stekespade og faktisk bestikk og fat (snakk om å være urutinert), så vi improviserte bra. Da lærer vi til neste gang. Men er fort gjort, når en plutselig finner ut at en skal på tur.Bilde, BildeBildeBildeBildeHer er teltet, Fjellräven Akka 3. Kjempefint telt som skal få oppleve mye turglede i sommer.

Da frokosten var inntatt, var det bare å finne fram fiskestengene. Vi trodde vi kanskje skulle få ørret, men vi ante egentlig ikke hva slags fisker som befant seg i vannet. Vi er ingen fiskere og vi har ikke akkurat gjort hjemmeleksa vår på forhånd, så ingen research ble foretatt. Men vi kasta stengene uti, og koste oss i finværet.BildeBildeMattisplassen er uansett et fint sted å være, så det anbefales. BildeBildeEtter hvert utover dagen, kom Even opp. vi inviterte han dagen før, så han kunne ikke, men han tok en dagstur dagen etter, på lørdagen. Det var kjempesporty av han.BildeBildeBildeVi fisket en del timer, men det ble ikke noe napp. Så vi besteme oss å starte på middagen. Even hadde tatt med plastbestikk, og noen papptallerkener, så vi slapp å improvisere så veldig gæli da middagen kom.

BildeMiddagen ble spaghetti, noe som alltid faller i smak. Og i naturen smaker jo maten enda bedre, så dette var ikke noe dumt. Så det var en Schläger som jeg vet kommer til å bli med på flere turer. BildeBildeEven måtte dra ca kl 21, så da fortsatte vi å fiske litt da han dro. Vi hadde enda ikke fått noe fisk, men ca en times tid etter Even dro, så fikk jeg napp. Der dro jeg opp en liten abbor på en blå spinner på 7g. Dette var eneste fisken vi fikk, men det var artig for dét. Det vaket mye, og det var nok litt tidlig på året for fiske i Plassedammen. Rett før jeg fikk fisken, så sa jeg at «Dette er mine to siste kast», og jeg fikk jaggu abboren på siste kastet. Så da ble det fisking noen timer til. Det ble ikke noe vellykket det heller. Satte fast begge spinnerne mine på bunnen. Jeg har en tendens til å sette fast slukene mine i bunn første kastet på et nytt sted, så det kom ikke som noe bombe at det skjedde to ganger igjen.

Jeg har dessverre ikke noe bilde av fisken her, siden Daniel har de bildene på sin telefon, men de kommer eventuelt.

Vi la oss igjen ca ved midnatt og sovna fort etter en lang dag. Det var enda litt kaldere denne natta, så en kjente at det var kaldt utenfor teltet. Men med to personer i teltet, en god sovepose og et ok liggeunderlag, så ble det ganske varmt. Det var merkbart forskjell på temperatuen utenfor teltet, inne i ytterteltet og inne i innerteltet. Så det er et godt tegn for fremtidige turer.

Dagen etter dro vi ca kl 12, og det tok 2 timer og 45 minutter tilbake til By. Det ble en del gnagsår, også mellom lårene. Det er hat, så her må jeg finne på noe. Tips taes imot med stor takk. Det var stekende hett på vei hjem, så det ble mye vanninntak. Heldigvis var det en brønn like ved Mattisplassen, så dette vannet ble det drukket mye av både da vi var der,og på vei hjem. Det er faktisk verdt hele turen å drikke brønnvannet.

Dette er en fin tur på traktorvei hele veien inn, så den kan anbefales for alle. Det er relativt flatt hele veien. Kun litt stigning. Så det er ikke noe problem. Fin for dagsturer og.

Nå gleder jeg meg bare til flere turer til sommeren. Dette blir en bra sommer. Jeg er klar!

En tanke om “Tur til Mattisplassen, Krokskogen

Legg igjen en kommentar